سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزانه ها

چه می شود اگر علم ثابت کند خدایی هست؟

فیلم مستند Expelled - No Intellingence Allowed ( اخراج شده – هیچ هوشمندی مجاز نیست) محصول سال 2008 آمریکا به موضوع جنجالی اخراج اساتید دانشگاهی می پردازد که نظریه تکامل داروین را قبول ندارند یا در کنار آن، نظریه طراحی هوشمند را هم تدریس کرده اند.

[تصویر: 300_166405.jpg]

نظریه تکامل بیان می کند که نوع انسان تکامل یافته جانداران تک سلولی اولیه است و به نوعی نقش خدا را در خلقت رد می کند و اساس و آغاز خلقت را بر پایه تصادف و احتمال می داند. این نظریه از 150 سال قبل تا حالا به عنوان تنها نظریه علمی که چگونگی آغاز حیات را بیان می کند مطرح است. البته تحقیقات دانشگاه های کالیفرنیا و کین ستیت ثابت کرد که قدیمی ترین انسان هایی که تا کنون کشف شده اند، شبیه انسان های امروزی هستند و این تحقیقات نظریه داروین را درباره ی خلقت انسان رد کرده است.+



در سال 1988 استفان سی مایر بر پایه برهان نظم و بر پایه برهان هایی از ریاضیات نظریه ی دیگری را درباره ی آغاز جهان مطرح کرد که همان طراحی هوشمند است. در این نظریه بیان می شود که بهترین توضیح برای چگونگی آغاز جهان و خلقت موجودات با فرض وجود علتی هوشمند محقق می شود. از جمله استدلال های قائلین به این نظریه این است جهان ( و حتی اگر آغاز جهان را از تک سلولی ها بدانیم، خود ِ سلولها) بسیار پیچیده تر از آن هستند که حتی احتمال آن برود که تصادفی به وجود آمده باشند. دیگر آن که می گویند ثوابت فیزیکی موجود در جهان از جمله ثابت گرانش و ثابت پلانک آن چنان دقیق تنظیم شده اند که کوچکترین تغییری در آن ها به نابودی کل عالم می انجامد و این دقت نمی تواند تصادفی باشد. از همان زمان حملات معتقدین به نظریه تکامل به این نظریه و طرفدارانش آغاز شد و این نظریه را علم سخیف یا شبه علم (junk science و semi science ) نامیدند. +



این فیلم هم به نوعی نشان دهنده ی همین درگیری است. دانشمندانی که فقط به دلیل مطرح کردن طراحی هوشمند در کنار نظریه تکامل نه تنها از کار خود اخراج شده اند، بلکه در لیست سیاه قرار گرفته اند و دیگر شانسی برای پیدا کردن کار تدریس در هیچ کالج و دانشگاهی را ندارند! نکته جالب قضیه این است که همه ی این ها در کشوری اتفاق می افتد که مدعی آزادی بیان در تمام جنبه هاست. در چنین کشوری است که استاد دانشگاهی که سابقه ی تدریس 30 ساله دارد، به علت مطرح کردن یک نظریه علمی ( که به اثبات وجود خدا می انجامد) زودتر از موعد بازنشسته می شود.



کار به جایی رسید که به علت شکایت 11 نفر از والدین کودکانی که در مدرسه شان در منطقه داور در ایالت پنسیلوانیا، نظریه ی طراحی هوشمند تدریس شده بود، مسئولان آن مدرسه مجرم شناخته شدند(!) و تدریس این نظریه درتمام مدارس آن ایالت ممنوع شد!

این نظامی است که در برابر کوچکترین اثبات علمی خدا مقاومت می کند. سوال این است :چرا؟ اگر علم ثابت کند خدایی هست چه می شود؟ غیر از این است که همه ی مردم دسته دسته به خدا ایمان می آورند؟ چه کسی از ایمان آوردن مردم به خدا بیشترین ضرر را می بیند؟

این لینک قسمتی از فیلم هست که در اون بن استین از چارلز داوکینز (یکی از ملحدانی که بر اثر اعتقاد به نظریه داروین به خدا بی ایمان شده است) سوال می کند که اگر بعد از مرگ خدا را ببیند به او چه خواهد گفت؟ داوکینز جواب می دهد: همان جوابی که برتراند راسل داد می گویم: قربان چرا آن قدر رنج کشیدید که خودتان را پنهان کنید؟ و استین در ادامه می گوید: اما اگر طراحی هوشمند درست باشه خدا پنهان نیست. اگر ما آزادی این رو داشته باشیم که با علم به وجود خدا برسیم، چه چیزی می تونه از این جذاب تر باشه؟


این آقای چارلز داوکینز نویسنده ی کتابی هست به نام توهم خدا که میلیون ها دلار در آمریکا و کل جهان فروش کرده و در این کتاب او وجود خدا را به کلی انکار کرده . او در این فیلم اعتراف می کند که این اعتقاد از وقتی در او به وجود آمد که نظریه داروین را مطالعه کرد. در مقابل این کتاب، کتاب دیگری هست به نام توهم داروین. یعنی می خواهم بگویم جنگی تمام عیار آن طرف آغاز شده ولی ما هنوز هم سعی داریم داروین را معتقد به خدا جلوه دهیم و نظریاتش را وحی مُنزل. البته ایراد ما بیشتر در این است که در حوزه علوم پایه به آن پیشرفتی که در حوزه های کاربردی این علوم رسیده ایم ، دست نیافته ایم. مثلاً در نانوتکنولوژی همپای دنیا پیش رفته ایم ولی در زیست شناسی پایه کار چندانی صورت نگرفته. همچنان که در فناوری هسته ای جلو رفته ایم ولی در فیزیک نظری همچنان کتاب های بیست سال پیش را تدریس می کنیم.





لینک های پیشنهادی : وبلاگ فلسفه شعور و وبلاگ آنتی داروینسم درباره ی این فیلم توضیحات خوبی داده اند.



پی نوشت : راستش حرف درباره ی این فیلم و تقابل این نظریه خیلی زیاد است . پیشنهاد می کنم لینک های مرتبط را به دقت بخوانید و اگر می توانید فیلم را حتماً ببینید.